Biografie Kunstschilder en Schrijver  © W.D.S. de Vries


Olieverf  schilderijen, Pastel, Houtskool en Potlood  werken op papier.
 
Suzs Kip 2003  met  Pastelkrijt
       

W.D.S. de Vries Realistische schilderkunst en ik kies ervoor dat de aanschouwer de voorstelling direct begrijpt. Dit doe ik met een traditioneel palet van hoge kwaliteit olieverf en pigmenten, meestal op linnen of paneel. Door middel van precieze penseelstreken creŽert ik het liefst romantische landschappen die met veel gevoel en oog voor detail vervaardigd zijn. Hierbij geeft vaak de lichtval de kijkrichting aan en houdt de gevonden kijkrichting de aanschouwer vast. Ik geef welbewust een knipoog naar het verleden maar soms ook naar het heden. Wanneer u veel in de bossen vertoefd en de schoonheid van de natuur waardeert, zult u met zekerheid deze werIngang voorzijde kasteel Ravenhofken tot leven zien gaan komen.  De inspiratie doe ik op door veel te gaan fietsen en wandelen in de natuur met de fotocamera  in de aanslag. Dit om  alles zo goed mogelijk en gedetailleerd vast te leggen , om zo de basis te creŽren voor een schilderij collage, verschillende delen van de fotoís voeg ik dan samen tot een schilderij interpretatie van hetgeen ik waargenomen heb. De meeste van mijn landschapen zijn opgebouwd uit fragmenten van beelden zoals ik dat zelf in werkelijkheid waargenomen heb, tijdens mijn tochten verwonderd mij heel vaak omtrent de schoonheid van de prachtige luchten met hun wolken en prachtige dieren in de natuur.  Zodra ik een juiste foto collage heb gemaakt, maak ik eerst een potlood of houtskool schets op een los vel papier, daarna zet ik de schets rechtstreeks op het olieverf doek of paneel en vervolgens vul ik de juiste plaatsten in met een basis kleur. Rilland-Bath gelegen in Zuid Beveland

Diepgaande Biografie: Ing. W.D.S. de Vries, Realistische kunstschilder en schrijver geboren in 1960 Rilland-Bath,  in de prachtige polder tussen Krabbendijke en Rilland en het mircro dorpje Bath ( Bath- in de provincie Zeeland, op het eiland Zuid Beveland gelegen honderd meter van de Westerschelde).

De liefde voor realistische schilderijen is al in mijn vroege jeugd ontstaan. De vele uren die ik voor straf op de gang moest doorbrengen op de lagere school, hadden als enigste bezigheid het bekijken van schilderijen die in de schoolgalerij hingen. Het waren nette kopieŽn van oude meesters. 
Telkens was ik verwonderd dat ik na vele uren kijkend naar deze kopie schilderijen er toch steeds weer nieuwe dingen te voorschijn leken te komen, details die ik eerst niet opgemerkt had waren er ineens wel! Voor mij als kind leefden deze schilderijen. Dit fascineerde mij bijzonder en hier is de basis ontstaan voor mijn liefde voor realistische schilderijen. 
Een knap geschilderd realistisch schilderij prikkelt je ogen en fantasie en laat je in het schilderij verdwijnen. Vreemd vond ik dat en dat vind ik nog steeds!
In de loop der  jaren na mijn lagere schooltijd zijn deze schilderijen niet uit mijn gedachten geweest, het bleef toch trekken aan mij. 
Ik ben uiteindelijk een geheel andere studie richting uitgegaan en wel die van de Elektronica met als specialisatie Data-Communicatie Technicus. Ik heb me veel bezig gehouden met het ontwerpen van elektronica op hardware niveau en het liefst met zeer kleine componenten die men onder de microscoop moest monteren.

Koekkoek 1987 in Pastelkrijt

 

Anno Domini 1984:

In 1984 heb ik voor het eerst het penseel gehanteerd en met olieverf  schilderen begonnen. De eerste werkjes zagen er niet veel belovend uit. Maar het kleur gebruik en het kleur mengen gingen mij zeer gemakkelijk af , alsof ik dit al heel mijn hele leven deed. 
Na een dik jaar zelfstudie waarbij de olieverf werken steeds beter werden heb ik mijn toevlucht gezocht tot Kunst schilder lessen in BelgiŽ. Deze lessen werden gehouden in Kasteel Ravenhof te Stabroek, dat bevind zich in zuid west Brabant, net over de grens in Belgie.

Korte Historie over kasteel Ravenhof te Stabroek:

Kasteel Ravenhof met deel van toegangspoort, ook wel genoemd, " modo "Moretushof", "Crayenhof", "Steenlant", "Assumptiehof". Het dateerd uit de eerste kwart van de 19de eeuw en het eerste kwart van de 20ste eeuw. Ingeplant in rechthoekig Omgracht domein, gelegen in het Moretusbos. De Oorsprong, waarschijnlijk uit de 13de of de 14de eeuw. Begin 15de eeuw in het bezit van de familie van Steenland.  Vervolgens in het bezit van Petronella Rompaerts, Johanna Hujoel, Van der Goes, Henri Hillewerve, Balthazar Moretus (1679). Vanaf 1679 bekend als "Moretushof", in de volksmond zogenaamd "Crayenhof". In 1716 beschreven als soort toren of centrale bouw met hoeve; in 1758 als hoeve zogenaamd "Steenlant" met woning, schuren, toren of speelhuis. Circa midden 18de eeuw vergrootte Johannes Jozef Moretus het gebouw en liet het park aanleggen (voltooid in 1770) met onder meer dreven en zandheuvels namelijk de Hoge berg of Huzarenberg.

Kasteel Ravenhof te Stabroek
" Kasteel Ravenhof te Stabroek, net over de Nederlandse grens "
In dit kasteel Ravenhof te Stabroek hadden wij een bijzondere docent van rond de 80 jaar oud, hij was een gepensioneerde- restaurateur van het Belgisch Rijksmuseum
Van deze man heb ik de complimenten ontvangen voor het mengen van olieverf kleuren en mijn kennis van de olieverf techniek. Dit heeft mij een goede zet in de rug gegeven. Hij adviseerde mij om eens een jaar lang met Pastelkrijt te gaan experimenteren, dit om reden dat hij vond dat ik het kleuren mengen van olieverf al goed onder de knie had. Het eerste jaar heb ik alleen onder zijn begeleiding Pastelkrijt schilderijen gemaakt, naar later bleek dat dit een goede voorzet is geweest in mijn ontwikkeling van olieverf schilderijen maken. Voor pastelkrijt schijn ik een bijzonder goede aanleg te hebben, een wereld ging voor mij open, de bijzondere kleurkrijtjes met hun zachte tinten, daar kon ik verrassend goed mee uit de voeten komen. Na een aantal werken te hebben gemaakt moest ik helaas door gezondheids redenen half 1988 af haken.

Het maken van schilderijen heeft toen lange tijd stil gelegen, veel te lang tot mijn grote spijt, want het blijkt wel dat kunstschilderen een vaardigheid is die je veel moet doen, als het kunstschilderen jaren lang stil ligt dan verlopen je vaardigheden al vrij snel.  
 
  De " Gelderland "  van Wijsmuller      Pastel Krijt


Van thuis uit waren mijn ouders geen kust liefhebbers, een museum met schilderijen had ik dus nog nooit bezocht, tot in januari 2003 een bezoek bracht aan het
Rijksmuseum te Amsterdam , hier ging een wereld voor mij open. Wat een ongelooflijke prachtige werken hingen daar in het Rijksmuseum.  Dit waren diezelfde soort schilderijen die mij zo aanspraken in mijn kinderjaren. Deze oude meesters hebben mijn diepe ontzag! Wat een staaltje van vakmanschap! 
De weken erna was ik ervan overtuigd dat ik niet alleen het penseel weer moest gaan hanteren, maar er ook tegelijker tijd eens meer over deze techniek moest gaan lezen, om zo mijn kennis snel uit te breiden. Ik heb toen o.a. het beroemde boek van David Hockney gekocht met als titel " Geheime kennis"  "de herontdekking van verloren technieken van oude meesters". Dit was een geweldig mooi interessant boek wat mijn kennis verder heeft vergroot, ik ben daardoor de oude meesters wel met een heel ander oog gaan bekijken. Het heeft mijn denk wijze niet alleen op zijn kop gezet, maar mij ook veel inspiratie gegeven. 

Vanaf februari 2003 ben ik weer met schilderen begonnen, gelukkig had ik na al die jaren de kunst schilders materialen goed bewaard. 

In de jaren 2003 - 2006 heb ik 3 jaar les gevolgd in Etten-Leur bij het Centrum voor Beeldende Kunsten Doornbos en tegelijker tijd prive les gehad van de illustrator / kunstenaar R. Hopstaken. In deze periode heb ik erg veel op tekengebied geleerd.

In de jaren '80 toen ik ben begonnen met het maken van olieverf schilderijen heb ik mij nooit bezig gehouden met het eerst leren tekenen van een object dat ik wilde gaan schilderen, ik zette een schilderij direct grof met potlood op en begon dan in diverse olieverf kleuren te werken, de rest zag ik wel, meestal liep dat ook wel goed af, wel moest ik vaak met kleur corrigeren voordat het eindelijk goed was!
Het meeste wat er fout liep was de verhouding van de voorstelling, al wat ik nog steeds het moeilijkste vindt!
Toch ben ik zelf zeer verwonderd wat voor mooie werken ik maakte zonder ooit te hebben leren tekenen, wanneer u boven aan deze pagina kijkt naar de Koekkoek en het hiernaast gelegen stilleven ( beide gemaakt in 1987) dan is het toch verwonderlijk dat ik dit maakte zonder ooit tekenles te hebben gehad. Het Koekkoek achtige Pastel schilderij was mijn eerste pastel Landschap dat ik maakte met de toen nieuwe verworven pastel krijtjes.

Toch blijf ik ook van mening dat wanneer men landschappen maakt, je zonder tekenervaring toch een heel eind komt al beweren vele tekenleraren dat dit niet goed is, en dat men eerst dient te leren tekenen alvorens men gaat schilderen met olieverf.
Er zijn toch heel wat schilders uit de middeleeuwen bekend die nog geen potlood vast konden houden, maar wel perfect konden schilderen!
 " Laat mij maar zwerven "     Olieverf op linnen

De prive teken lessen die ik bij Rob Hopstaken heb gevolgd hebben mij toch aangezet om te gaan tekenen,  ik vond het erg leerzaam en ging mij goed af, later heb ik kleur potloden aangeschaft van Karisma (zie foto geheel bovenaan deze pagina), dit zijn geweldig fijne kleurpotloden en werden gemaakt in de USA, ze hebben een goede kleurechtheid en gaan prettig over het papier. Het is jammer dat een jaar of drie

terug de fabriek is gestopt met de productie ervan. Er zijn wat merken die Karisma na hebben trachten te maken, maar hebben het grote publiek toch niet kunnen overtuigen.

Karisma kleurpotloden worden door kunstenaars en illustratoren in de hele wereld beschouwd als de beste kleurpotloden in hun soort. Het assortiment bestaat ui 108 lichtechte kleurpotloden, die door de constante zachtheid van de stift prettig werken.

Door deze kwaliteit hebben ze specifieke gebruikseigenschappen. Ze zijn bijvoorbeeld door de grote vermengbaarheid bijzonder populair bij tekenaars van "laag over laag" technieken. Door hun hoge zachtheid is dit potlood tevens in staat om transparant en zeer sterk dekkend te werken. Met name mandala tekenaars herkennen deze grote voordelen.
De grote zachtheid zorgt er tevens voor dat deze potloden het beste aangeslepen kunnen worden d.m.v. een afbreekmesje. Puntenslijpers worden niet aanbevolen.

Nu is mijn kleurdoos met deze karsima potloden gelukkig nog dik gevuld. De kleuren die ik het meeste gebruik heb ik dubbel. Maar er komt natuurlijk een tijd dat ik ze moet gaan vervangen.
Een kleine zoektocht op internet vertelt me dat
Derwent een goede vervanging is echter hoor ik niet zoveel mensen die daar gebruik van maken, het nieuwe merk Caran d'Ache lijkt meer aan te slaan, waarschijnlijk komt die omdat ze uiterlijk ook veel op de Karisma potloden lijken!

Caran d'Ache is een potlood op water basis. Vanwege de sterke stift kunt u werken met een fijne punt. Deze breekt gelukkig niet gemakkelijk. De kleurpotloden van Caran d'Ache zijn perfect voor laag over laag  technieken. Breng via deze link eens een bezoek aan de fabriek van Caran d'Ache www.carandache.ch

Maar goed, dat was het verhaal van de Karisma potloden, hoe is het nu verder gegaan, nu wel sinds 2006 / 2007 volg ik privť les bij de gerenommeerde realistische Kunstschilder Piet Sprenkels, hij heeft de afgelopen 30 jaar alle museums al waar werken hangen van B.C. Koekkoek en J.B. Klombeck grondig bestudeerd hoe deze zijn beroemde schilderijen opbouwde en vervaardigde.
Hij is er uiteindelijk in geslaagd deze perfectie te doorgronden, zodat hij nu in staat is deze kennis met ons te delen.

Een kijkje in de keuken van de kunstenaar
 Dan volgde ik ook nog privť les bij de filosofische kunstenaar en schrijver Jan 
 Marque,
. Deze kunstschilder heeft een bijzondere manier van les geven die het    
 mogelijk maakt om in korte tijd de schilder kunst onder de knie te krijgen. Enig 
 talent is wel nodig, om het tempo te kunnen volgen. Het olieverf palet bestaat uit
 niet meer dan 10 kleuren van Oud Hollands olieverf. Het is een revolutionaire
 manier van leren schilderen die mij snel verder gebracht heeft naar mijn     
 zoektocht naar de juiste en simpelste techniek.

 

  Daarna heb ik nog vele jaren les gevolgd bij David Chicua een Docent Olieverf 
 techniek, geboren in de Georgische hoofdstad Tbilisi in 1967 en uiteindelijk ben
 ik geheel zelfstandig verder gegaan, met de jarenlange opgedane kennis.

  Tijdens al deze lessen heb ik veel aantekeningen gemaakt en mijn opgedane
 ervaringen opgetekend, aangevuld met foto's. Deze aantekeningen werden
 steeds meer en uitgebreider aangevuld en in middels ben ik deze aan het
 uitwerken zodat binnen enkele jaren het werk uitgegeven kan worden in
 boekvorm. Een deel van dit boek is inmiddels al gereed.

 Het boek heeft als titel " Realistisch Olieverf Schilderen  " en omschrijving "Een gids
 voor  " oude en nieuwe stijl " de ervaringen van W.D.S. de Vries" het boek is over enkele jaren te koop onder ISBN nummer
13: 978-90-810403-1-0

N.B. Wilt u een kleine introductie lezen van dit bijzondere boek, klik dan hier op het kunstschildertips- boek pagina

 

Wat betreft de werken van B.C. Koekkoek, daar hangt in Nederlandse museums veel te weinig van aan de muur, in het museum Boijmans van Beuningen  hangen maar twee werken aan de muur en dan nog een stuk of twee in het Dordrechts museum , de rest  in het Rijksmuseum Twenthe en ter huize van H.M. Koningin Beatrix. 
In het depot van museum Boijmans van Beuningen liggen ook nog 4 werken in het depot opgeslagen, ik hoop dat deze ook ooit nog eens in volle glorie aan de muur komen te hangen!

Ik schilder en teken zelf nog steeds met Olieverf en Pastel.  Zowel de olieverf als de gebruikte Pastel krijtjes zijn van het gerenommeerde merk Talens,  ( type " Rembrandt "), of Oud Hollands ( Old Holland Classic Colours) het geen zorgt voor diepe en mooie volle kleuren.  

Wanneer ik met olieverf werk, word elk schilderij in lagen opgebouwd. De onderste laag krijgt basiskleuren en de lagen daarop worden steeds rijker in kleuren en compositie opgezet. Een schilderij bestaat vaak uit 5 of soms wel  9 lagen verf. Het gebruik van ' laag over laag techniek'  komt het  schilderij zeer ten goede. Als het schilderij juist wordt belicht, krijgen de kleuren door de transparante bovenlagen meer diepte.
Zo krijgt het een hele grote diepgang.


Deze olieverf "nat-in-nat" techniek is ťťn van de moeilijkste om te leren. 
De oude Hollandse meesters gebruikten deze techniek, omdat hierdoor gedegen vakwerk ontstaat.
Ook is het werken met olieverf gunstig vanwege de grote duurzaamheid. Een olieverfschilderij gaat generaties lang mee.

       Gezicht op Zevenbergen Noord Oost.  Pastel 

 

   
Het Schilderij " Verlaten Kasteel ruÔne  "  is geschilderd op linnen doek. Het linnen doek is beschilderd met olieverf van "Oud Holland"/ Old Holland
Het is geschilderd met 12 kleuren gebruikt worden, meer niet. Met deze kleuren die zorgvuldig uitgezocht zijn door Jan Marqu is het mogelijk alle kleurschakeringen te maken die men wilt.
Het heuvel landschap met zijn diepte komen pas tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet en in een ruimte hangt met veel daglicht.

De afmetingen van het schilderij zijn 83 x 65cm 
Engels ruine kasteel landschap 
   
     "Verlaten Kasteel ruÔne "  Olieverf op linnen 
   
   
Het Schilderij " Naar het Heden "  is geschilderd tijdens de lessen die ik gevolgd heb bij Jan Marque. Het is geschilderd op Canvas board met olieverf Oudt Hollands.
Het is achteraf erg dom van mij geweest om dit op een Canvas paneel te schilderen, ik had het beter op linnen of eikenhouten paneel kunnen doen. Toen ik aan het paneel begon, had ik ook niet gedacht dat het zo mooi zou worden, het was eigenlijk maar een simpel les item.
Dus zo ziet u maar, u kunt beter direct op linnen of houten paneel werken, je kunt van te voren niet in schatten hoe mooi of lelijk het eindresultaat word.

Het schilderij is opgezet met een minimaal aantal kleuren.
Er mocht bij deze lessen maar 10 kleuren gebruikt worden, meer niet. Met deze kleuren die Jan Marque zorgvuldig heeft geselecteerd is het mogelijk alle kleurschakeringen te maken die men wilt.
De kleuren van het bos komen pas echt tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet.

De afmetingen van het schilderij zijn 37 x 50cm 
   
    "Naar het Heden"  Olieverf op Canvas paneel 
   
   
Het Schilderij " Panorama Duindag "  is geschilderd op de schildersclub bij David Chichua. Het is geschilderd op linnen doek met olieverf van Talens (Rembrandt).


Het schilderij is opgezet met een minimaal aantal kleuren.

De kleuren van het schilderij komen pas echt tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet.

De afmetingen van het schilderij zijn 47 x 57cm 
 
 
   
  "Panorama Duindagl"  Olieverf op linnen   
   
   
Hiernaast ziet u een rivierenlandschap in olieverf op een 100 jaar oude eikenhouten paneel. Er zijn vier fases gefotografeerd, zodat u een idee heeft hoe dit schilderij is opgebouwd. Het is voor een deel gemaakt in Nat in Nat techniek, en voor een deel is er gewacht tot de onderliggende olieverflaag droog is.

 De gebruikte olieverf is een mix van Talens (Rembrandt) en oud Hollands (old Holland).

Het op eikenhouten paneel schilderen geeft tijdens het schilderen het gevoel van terug in de tijd gaan.
Oude meesters schilderden ook vooral op Paneel.

De afmetingen van het schilderij zijn 40 x 60cm. 
 
            "Rivierenlandschap"    Olieverf op Eikenhout 
   
   
   
Het Schilderij genaamd " Zeearend "  is geschilderd op linnen doek. De gebruikte olieverf is een mix van Talens (Rembrandt) en oud Hollands (old Holland).

Op deze
link kunt u meer lezen over Oud Hollands olieverf en op deze link meer over de gebruikte olieverf van Talens


Het schilderij is opgezet met een minimaal aantal kleuren.

De kleuren van het schilderij komen pas echt tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet.


De afmetingen van het schilderij zijn 50 x 70cm 
  
   
  " Zeearend "  Olieverf op linnen    
   
   
Het Schilderij " De Bij? "  is een olieverf schilderij . De benaming "Bij" is natuurlijk niet juist. Het is een hommel, maar de meeste mensen noemen het een bij, dus vandaar de naam BIJ (met vraagteken) van het schilderij. Het is geschilderd op een Katoenen doek met olieverf van Talens (Rembrandt). Dit om reden dat Rembrandt kleuren zeer echt zijn en bijna net zoveel pigment bevat als Oud Hollandse olieverf.


Het schilderij is opgezet met een minimaal aantal olieverf kleuren.

Ook bij dit schilderij is het zo dat de kleuren pas echt tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet.


De afmetingen van het schilderij zijn 30 x 40cm 
  
   
  " De bij? "  Olieverf op katoen    
   
   
Het Schilderij " Kuifmees "  is een olieverf schilderij . De rups op de steel van de bloem is een shargacullia verbasci of op zijn Nederlands een kuifvlinder rups. Het is geschilderd op paneel met olieverf van Talens (Rembrandt). Dit om reden dat Rembrandt kleuren zeer echt zijn en bijna net zoveel pigment bevat als Oudt Hollandse olieverf.


Het schilderij is opgezet met een minimaal aantal olieverf kleuren.

Ook bij dit schilderij is het zo dat de kleuren pas echt tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet.


De afmetingen van het schilderij zijn 30 x 40cm olieverf op watervast paneel. 
   
Kuifmeesje oil painting on panel 
   

" Kuifmees "  Olieverf op katoen   




Het Schilderij " Castellum Ignotus "  is een olieverf schilderij . Het kasteel is het grote Ignotus kasteel. Onbekend en onbemind, alleen door deze ene verdwaalde harmonica speler, bespeeld en bejubeld.  Het is geschilderd op canvas doek met olieverf van Talens (Rembrandt) en Old Holland oil paint. Dit om reden dat de Rembrandt en Old Hollandse kleuren zeer echt zijn en in combinatie gebruik, bijzonder geschikt waren voor dit tafereel.


Het schilderij is opgezet met een minimaal aantal olieverf kleuren.

Ook bij dit schilderij is het zo dat de kleuren pas echt tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet.


De afmetingen van het schilderij zijn 30 x 40cm 
  
Castellum ignotus


  " Castellum Ignotus "  Olieverf op katoen


Het Schilderij " Het hondje van Gerrit Dou "  is een olieverf schilderij . Het originele schilderij uit 1650 is te bewonderen in het Mauritshuis te Den Haag. Het hondje is een van de zeldzame stillevens van Gerrit Dou of ook wel Gerard Dou genoemd.  Vanaf omstreeks 1640 legde hij zich toe op het vervaardigen van over het algemeen op klein formaat geschilderde genrestukken (taferelen uit het dagelijks leven). Hierbij ging hij zeer gedetailleerd te werk. Door die steeds grotere perfectie in de details wordt hij gerekend tot de 'fijnschilders' 
Met mijn eigen bezoek, dat ik bracht aan het Mauritshuis te Den Haag was ik direct gecharmeerd van dit meester stukje. Thuis gekomen ben ik er dan ook direct aan begonnen. Het door mijzelf geschilderde paneel is een combinatie van olieverf van Talens (Rembrandt) en van
Old Holland ( oudt Hollands), een aantal piment poeders, waaronder een oude kleur gebrande omber. Een combinatie van twee merken olieverf en pigment maakte het mogelijk om de oude originele kleuren zo goed mogelijk over te laten komen.
Het schilderij is niet een exacte copy, maar in interpretatie van het geheel. Een cactus is toegevoegd omdat honden de nijging hebben om tegen de meest vreemd ongemakkelijke dingen in slaap te vallen.


Het schilderij is opgezet met een minimaal aantal olieverf kleuren.

Ook bij dit schilderij is het zo dat de kleuren pas echt tot zijn recht komen wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet. Het hondje ligt vredig te slapen, niet tegen de cactus, wat eigenlijk in eerste instantie wel mijn bedoeling was, maar door de vele commentaren, heb ik het hondje toch iets verder van de cactus te rusten gelegd. De eerste gedachten was een hondje te laten slapen tegen een voorwerp, dat echt niet lekker zal liggen. Vele honden zie je slapen tegen zaken, die volgens mij echt niet lekker kunnen liggen!


De afmetingen van het schilderij zijn 30 x 40cm op watervast paneel.
  


hondje gerrit dou
   

" Het hondje van Gerrit Dou "  Olieverf op paneel
   


Het Schilderij genaamd " Gestrand" is geschilderd op groen watervast MDF paneel.

Het voertuig is van 1936 een Ford V8 van Kodak, van de Ford vandaan loopt een Woestijnvos.
De gebruikte olieverf is een mix van Talens (Rembrandt) en oud Hollands (old Holland). Het olieverf schilderij is opgezet met een minimaal aantal kleuren.

De kleuren van het schilderij komen pas echt tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet.

De afmetingen van het schilderij zijn 30 x 40cm  
" Gestrand "  Olieverf op paneel 
   
  " Gestrand "  Olieverf op paneel 
   
   

Alle mijn werken zijn uniek; dat wil zeggen dat er van ieder schilderij maar ťťn uniek exemplaar bestaat. De schilderijen zijn niet bedoeld als exacte kopie van de realiteit om ons heen, maar als verbeelding van mijn eigen werkelijkheid!
 

 Home © 2018 Realistische kunstschilder  en schrijver Ing. W.D.S. de Vries Netherlands