|
|||||||||
|
|
In dit kasteel Ravenhof te Stabroek
hadden wij een bijzondere docent van rond de 80 jaar oud, hij was een
gepensioneerde-
restaurateur van het
Belgisch Rijksmuseum. Van deze man heb ik de complimenten ontvangen voor het mengen van olieverf kleuren en mijn kennis van de olieverf techniek. Dit heeft mij een goede zet in de rug gegeven. Hij adviseerde mij om eens een jaar lang met Pastelkrijt te gaan experimenteren, dit om reden dat hij vond dat ik het kleuren mengen van olieverf al goed onder de knie had. Het eerste jaar heb ik alleen onder zijn begeleiding Pastelkrijt schilderijen gemaakt, naar later bleek dat dit een goede voorzet is geweest in mijn ontwikkeling van olieverf schilderijen maken. Voor pastelkrijt schijn ik een bijzonder goede aanleg te hebben, een wereld ging voor mij open, de bijzondere kleurkrijtjes met hun zachte tinten, daar kon ik verrassend goed mee uit de voeten komen. Na een aantal werken te hebben gemaakt moest ik helaas door gezondheids redenen half 1988 af haken. Het maken van schilderijen heeft toen lange tijd stil gelegen, veel te lang tot mijn grote spijt, want het blijkt wel dat kunstschilderen een vaardigheid is die je veel moet doen, als het kunstschilderen jaren lang stil ligt dan verlopen je vaardigheden al vrij snel. |
|
![]() |
|
De " Gelderland " van Wijsmuller Pastel Krijt |
Van thuis uit waren mijn ouders geen kust liefhebbers, een museum met
schilderijen had ik dus nog nooit bezocht, tot in januari 2003
een bezoek bracht aan het
Rijksmuseum
te Amsterdam ,
hier ging een wereld voor mij open. Wat een ongelooflijke prachtige
werken hingen daar in het Rijksmuseum.
Dit waren diezelfde soort schilderijen
die mij zo aanspraken in mijn kinderjaren. Deze oude meesters hebben
mijn diepe ontzag! Wat een staaltje van vakmanschap!
De weken erna was ik ervan overtuigd dat ik niet alleen het penseel
weer moest gaan hanteren, maar er ook tegelijker tijd eens meer over deze
techniek
moest gaan lezen, om zo mijn kennis snel uit te breiden. Ik heb toen
o.a. het beroemde boek van David Hockney gekocht met als titel "
Geheime kennis" "de herontdekking van verloren technieken van
oude meesters". Dit was een geweldig mooi interessant boek wat mijn
kennis verder heeft vergroot, ik ben daardoor de oude meesters wel met
een heel ander oog gaan bekijken. Het heeft mijn denk wijze niet alleen
op zijn kop gezet, maar mij ook veel inspiratie gegeven.
Vanaf februari 2003 ben ik weer met schilderen begonnen, gelukkig had ik na al die jaren de kunst schilders materialen goed bewaard.
In
de jaren 2003 - 2006
heb ik 3 jaar les gevolgd in Etten-Leur bij het Centrum voor Beeldende
Kunsten Doornbos en tegelijker tijd
prive les gehad van de
illustrator / kunstenaar R. Hopstaken.
In deze periode heb ik erg veel op tekengebied geleerd. In de jaren '80 toen ik ben begonnen met het maken van olieverf schilderijen heb ik mij nooit bezig gehouden met het eerst leren tekenen van een object dat ik wilde gaan schilderen, ik zette een schilderij direct grof met potlood op en begon dan in diverse olieverf kleuren te werken, de rest zag ik wel, meestal liep dat ook wel goed af, wel moest ik vaak met kleur corrigeren voordat het eindelijk goed was! Het meeste wat er fout liep was de verhouding van de voorstelling, al wat ik nog steeds het moeilijkste vindt! Toch ben ik zelf zeer verwonderd wat voor mooie werken ik maakte zonder ooit te hebben leren tekenen, wanneer u boven aan deze pagina kijkt naar de Koekkoek en het hiernaast gelegen stilleven ( beide gemaakt in 1987) dan is het toch verwonderlijk dat ik dit maakte zonder ooit tekenles te hebben gehad. Het Koekkoek achtige Pastel schilderij was mijn eerste pastel Landschap dat ik maakte met de toen nieuwe verworven pastel krijtjes. Toch blijf ik ook van mening dat wanneer men landschappen maakt, je zonder tekenervaring toch een heel eind komt al beweren vele tekenleraren dat dit niet goed is, en dat men eerst dient te leren tekenen alvorens men gaat schilderen met olieverf. Er zijn toch heel wat schilders uit de middeleeuwen bekend die nog geen potlood vast konden houden, maar wel perfect konden schilderen! |
|
De prive teken lessen die ik bij Rob Hopstaken heb gevolgd hebben mij toch aangezet om te gaan tekenen, ik vond het erg leerzaam en ging mij goed af, later heb ik kleur potloden aangeschaft van Karisma (zie foto geheel bovenaan deze pagina), dit zijn geweldig fijne kleurpotloden en werden gemaakt in de USA, ze hebben een goede kleurechtheid en gaan prettig over het papier. Het is jammer dat een jaar of drie
![]() |
terug de fabriek is gestopt met de productie ervan. Er zijn wat merken die Karisma na hebben trachten te maken, maar hebben het grote publiek toch niet kunnen overtuigen. Karisma kleurpotloden worden door kunstenaars en illustratoren in de hele wereld beschouwd als de beste kleurpotloden in hun soort. Het assortiment bestaat ui 108 lichtechte kleurpotloden, die door de constante zachtheid van de stift prettig werken. Door deze kwaliteit hebben ze specifieke
gebruikseigenschappen. Ze zijn bijvoorbeeld door de grote
vermengbaarheid bijzonder populair bij tekenaars van "laag over laag"
technieken. Door hun hoge zachtheid is dit potlood tevens in staat om
transparant en zeer sterk dekkend te werken. Met name mandala tekenaars
herkennen deze grote voordelen. Nu is mijn kleurdoos met deze karsima potloden
gelukkig nog dik gevuld. De kleuren die ik het meeste gebruik heb ik
dubbel. Maar er komt natuurlijk een tijd dat ik ze moet gaan vervangen. |
Caran d'Ache is een potlood op water basis. Vanwege de sterke stift kunt u werken met een fijne punt. Deze breekt gelukkig niet gemakkelijk. De kleurpotloden van Caran d'Ache zijn perfect voor laag over laag technieken. Breng via deze link eens een bezoek aan de fabriek van Caran d'Ache www.carandache.ch
Maar goed, dat was
het verhaal van de Karisma potloden, hoe is het nu verder gegaan, nu
wel sinds 2006 / 2007 volg ik privé les bij de gerenommeerde realistische
Kunstschilder
Piet Sprenkels, hij heeft de afgelopen 30 jaar alle museums al waar werken
hangen van B.C. Koekkoek en J.B. Klombeck grondig bestudeerd hoe deze
zijn beroemde schilderijen opbouwde en vervaardigde.
Daarna heb ik nog vele jaren les
gevolgd bij David Chicua een Docent Olieverf Tijdens al deze
lessen heb ik veel aantekeningen gemaakt en mijn opgedane |
![]() |
Wat betreft de werken
van B.C. Koekkoek, daar hangt in Nederlandse museums veel te weinig van
aan de muur, in het
museum
Boijmans
van Beuningen hangen maar twee werken aan de muur en
dan nog een stuk of twee in het
Dordrechts museum , de rest in het
Rijksmuseum Twenthe en ter huize van
H.M. Koningin Beatrix.
In het depot van museum Boijmans van Beuningen liggen ook nog 4 werken
in het depot opgeslagen, ik hoop dat deze ook ooit nog eens in volle
glorie aan de muur komen te hangen!
Ik schilder en teken zelf nog steeds met Olieverf en
Pastel. Zowel de olieverf als de gebruikte Pastel krijtjes zijn
van het gerenommeerde merk Talens, ( type " Rembrandt "),
of Oud Hollands ( Old Holland Classic Colours) het geen zorgt voor diepe
en mooie volle kleuren. Wanneer ik met olieverf werk, wordt elk schilderij in lagen opgebouwd. De onderste laag krijgt basiskleuren en de lagen daarop worden steeds rijker in kleuren en compositie opgezet. Een schilderij bestaat vaak uit 5 of soms wel 9 lagen verf. Het gebruik van ' laag over laag techniek' komt het schilderij zeer ten goede. Als het schilderij juist wordt belicht, krijgen de kleuren door de transparante bovenlagen meer diepte. Zo krijgt het een hele grote diepgang. Deze olieverf "nat-in-nat" techniek is één van de moeilijkste om te leren. De oude Hollandse meesters gebruikten deze techniek, omdat hierdoor gedegen vakwerk ontstaat. Ook is het werken met olieverf gunstig vanwege de grote duurzaamheid. Een olieverfschilderij gaat generaties lang mee. |
|
Het Schilderij
" Verlaten Kasteel ruïne " is geschilderd op linnen doek. Het linnen
doek is beschilderd met olieverf van
"Oud Holland"/ Old Holland
Het is geschilderd met 12 olieverf kleuren, meer niet. Met deze kleuren, die zorgvuldig uitgezocht zijn door Jan Marqu is het mogelijk alle kleurschakeringen te maken die men wilt. Het heuvel landschap met zijn diepte komen pas tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet en het in een ruimte hangt met veel daglicht. De afmetingen van het schilderij zijn 83 x 65cm |
![]() |
|||
"Verlaten Kasteel ruïne " Olieverf op linnen
![]() |
||||
Het
Schilderij " Naar het Heden " is geschilderd tijdens de lessen
die ik gevolgd heb bij Jan Marque. Het is geschilderd op Canvas board
met olieverf Oudt Hollands. Het is achteraf erg dom van mij geweest om dit op een Canvas paneel te schilderen, ik had het beter op linnen of eikenhouten paneel kunnen doen. Toen ik aan het paneel begon, had ik ook niet gedacht dat het zo mooi zou worden, het was eigenlijk maar een simpel les item. Dus zo ziet u maar, u kunt beter direct op linnen of houten paneel werken, je kunt van te voren niet in schatten hoe mooi of lelijk het eindresultaat wordt.. Het schilderij is opgezet met een minimaal aantal kleuren. Er mocht bij deze lessen maar 10 kleuren gebruikt worden, meer niet. Met deze kleuren die Jan Marque zorgvuldig heeft geselecteerd is het mogelijk alle kleurschakeringen te maken die men wilt. De kleuren van het bos komen pas echt tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet. De afmetingen van het schilderij zijn 37 x 50cm |
![]() |
|||
"Naar het Heden" Olieverf op Canvas paneel
![]() |
||||
Het
Schilderij " Panorama Duindag " is geschilderd op de schildersclub bij David Chichua. Het is geschilderd op linnen doek
met olieverf van Talens (Rembrandt). Het schilderij is opgezet met een minimaal aantal kleuren. De kleuren van het schilderij komen pas echt tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet. De afmetingen van het schilderij zijn 47 x 57cm |
![]() |
|||
"Panorama
Duindagl" Olieverf op linnen
![]() |
||||
Hiernaast
ziet u een rivierenlandschap in olieverf op een 100 jaar oude
eikenhouten paneel.
Er zijn vier fases gefotografeerd, zodat u een idee heeft hoe dit
schilderij is opgebouwd. Het is voor een deel gemaakt in Nat
in Nat techniek, en voor een deel is er gewacht tot de onderliggende
olieverflaag droog is. De gebruikte olieverf is een mix van Talens (Rembrandt) en oud Hollands (old Holland). Het op eikenhouten paneel schilderen geeft tijdens het schilderen het gevoel van terug in de tijd gaan. Oude meesters schilderden ook vooral op Paneel. De afmetingen van het schilderij zijn 40 x 60cm. |
|
|||
Het
Schilderij genaamd " Zeearend " is geschilderd op linnen doek. De
gebruikte olieverf is een mix van Talens (Rembrandt) en oud Hollands
(old Holland). Op deze link kunt u meer lezen over Oud Hollands olieverf en op deze link meer over de gebruikte olieverf van Talens Het schilderij is opgezet met een minimaal aantal kleuren. De kleuren van het schilderij komen pas echt tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet. De afmetingen van het schilderij zijn 50 x 70cm |
![]() |
|||
" Zeearend "
Olieverf op linnen
![]() |
||||
Het
Schilderij " De Bij? " is een olieverf schilderij . De benaming
"Bij" is natuurlijk niet juist. Het is een hommel, maar de meeste
mensen noemen het een bij, dus vandaar de naam BIJ (met vraagteken) van
het schilderij. Het is geschilderd op een Katoenen doek met olieverf
van Talens (Rembrandt). Dit om reden dat Rembrandt kleuren zeer echt
zijn en bijna net zoveel pigment bevat als Oud Hollandse olieverf. Het schilderij is opgezet met een minimaal aantal olieverf kleuren. Ook bij dit schilderij is het zo dat de kleuren pas echt tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet. De afmetingen van het schilderij zijn 30 x 40cm |
![]() |
|||
" De bij? "
Olieverf op katoen
![]() |
||||
Het
Schilderij " Kuifmees " is een olieverf schilderij . De rups op
de steel van de bloem is een shargacullia verbasci of op zijn
Nederlands een kuifvlinder rups. Het is geschilderd op paneel met
olieverf van Talens (Rembrandt). Dit om reden dat Rembrandt kleuren
zeer echt zijn en bijna net zoveel pigment bevat als Oudt Hollandse
olieverf. Het schilderij is opgezet met een minimaal aantal olieverf kleuren. Ook bij dit schilderij is het zo dat de kleuren pas echt tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet. De afmetingen van het schilderij zijn 30 x 40cm olieverf op watervast paneel. |
![]() |
|||
" Kuifmees " Olieverf op katoen
![]() |
||||
Het Schilderij " Castellum
Ignotus " is een olieverf schilderij . Het kasteel is het grote
Ignotus kasteel. Onbekend en onbemind, alleen door deze ene verdwaalde
harmonica speler, bespeeld en bejubeld. Het is geschilderd op
canvas doek met olieverf van Talens (Rembrandt) en Old Holland oil
paint. Dit om reden dat de Rembrandt en Old Hollandse kleuren zeer echt
zijn en in combinatie gebruik, bijzonder geschikt waren voor dit
tafereel. Het schilderij is opgezet met een minimaal aantal olieverf kleuren. Ook bij dit schilderij is het zo dat de kleuren pas echt tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet. De afmetingen van het schilderij zijn 30 x 40cm |
![]() |
|||
" Castellum Ignotus " Olieverf op katoen | ||||
Het Schilderij " Het hondje van Gerrit Dou " is
een olieverf schilderij . Het originele schilderij uit 1650 is te
bewonderen in het Mauritshuis te
Den Haag. Het hondje is een van de zeldzame
stillevens van Gerrit Dou of ook wel Gerard Dou genoemd. Vanaf
omstreeks 1640 legde hij zich toe op het vervaardigen van over het
algemeen op klein formaat geschilderde genrestukken (taferelen uit het
dagelijks leven). Hierbij ging hij zeer gedetailleerd te werk. Door die
steeds grotere perfectie in de details wordt hij gerekend tot de
'fijnschilders' Met mijn eigen bezoek, dat ik bracht aan het Mauritshuis te Den Haag was ik direct gecharmeerd van dit meester stukje. Thuis gekomen ben ik er dan ook direct aan begonnen. Het door mijzelf geschilderde paneel is een combinatie van olieverf van Talens (Rembrandt) en van Old Holland ( oudt Hollands), een aantal piment poeders, waaronder een oude kleur gebrande omber. Een combinatie van twee merken olieverf en pigment maakte het mogelijk om de oude originele kleuren zo goed mogelijk over te laten komen. Het schilderij is niet een exacte copy, maar in interpretatie van het geheel. Een cactus is toegevoegd omdat honden de nijging hebben om tegen de meest vreemd ongemakkelijke dingen in slaap te vallen. Het schilderij is opgezet met een minimaal aantal olieverf kleuren. Ook bij dit schilderij is het zo dat de kleuren pas echt tot zijn recht komen wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet. Het hondje ligt vredig te slapen, niet tegen de cactus, wat eigenlijk in eerste instantie wel mijn bedoeling was, maar door de vele commentaren, heb ik het hondje toch iets verder van de cactus te rusten gelegd. De eerste gedachten was een hondje te laten slapen tegen een voorwerp, dat echt niet lekker zal liggen. Vele honden zie je slapen tegen zaken, die volgens mij echt niet lekker kunnen liggen! De afmetingen van het schilderij zijn 30 x 40cm op watervast paneel. |
![]() |
|||
" Het hondje van Gerrit Dou " Olieverf op paneel |
||||
Het Schilderij genaamd " Gestrand" is
geschilderd op groen watervast MDF paneel. Het voertuig is van 1936 een Ford V8 van Kodak, van de Ford vandaan loopt een Woestijnvos. De gebruikte olieverf is een mix van Talens (Rembrandt) en oud Hollands (old Holland). Het olieverf schilderij is opgezet met een minimaal aantal kleuren. De kleuren van het schilderij komen pas echt tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet. De afmetingen van het schilderij zijn 30 x 40cm |
![]() |
|||
" Gestrand " Olieverf op paneel | ||||
Het olieverf Schilderij genaamd " Gizmo
Liefde en Trouw" is
geschilderd op Linnen. De kleuren van het schilderij komen pas echt tot zijn recht wanneer men het schilderij in werkelijkheid ziet. De afmetingen van het schilderij zijn 60 x 80cm |
![]() |
|||
" Gizmo liefde en trouw " Olieverf op katoen
![]() |
Alle mijn werken zijn
uniek; dat wil zeggen dat er van ieder schilderij maar één uniek
exemplaar bestaat. De schilderijen zijn niet bedoeld als exacte kopie
van de realiteit om ons heen, maar als verbeelding van mijn eigen
werkelijkheid!
Home © 2023 Realistische kunstschilder en schrijver Ing. W.D.S. de Vries Netherlands